معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی تهران | کارگاه تخصصی نقش ساختارهای فرهنگی و اجتماعی در تغییر الگوهای فرزندآوری

  • تاریخ انتشار : 1404/07/29 - 13:38
  • تعداد بازدید کنندگان خبر : 73
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه

ویژه اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران؛

کارگاه تخصصی نقش ساختارهای فرهنگی و اجتماعی در تغییر الگوهای فرزندآوری

در تلاشی هدفمند برای ریشه یابی چالش های جمعیتی، کارگاه تخصصی با محوریت نقش ساختارهای فرهنگی و اجتماعی در تغییر الگوهای فرزندآوری به همت قرارگاه جوانی جمعیت معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه برگزار و در این برنامه علمی، تحلیلی دقیق از چهار مؤلفه ساختاری کلیدی مؤثر بر کاهش نرخ باروری ارائه و بر ضرورت تدوین راهبردهای عملیاتی مبتنی بر شواهد جامعه‌شناختی تأکید شد.

کارگاه تخصصی

به گزارش روابط عمومی معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی تهران، در راستای اجرای تکالیف و راهبردهای ملی در حوزه جمعیت، کارگاه تخصصی «نقش ساختارهای فرهنگی و اجتماعی در تغییر الگوهای فرزندآوری» به میزبانی قرارگاه جوانی جمعیت معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی تهران، یک‌شنبه ۲۷ مهرماه ۱۴۰۴ برگزار شد. در این نشست علمی، جمعی از اساتید و اعضای هیئت علمی دانشگاه حضور یافتند تا به صورت تخصصی به ریشه‌های جامعه‌شناختی و فرهنگی کاهش نرخ باروری بپردازند.

تمرکز تحلیلی بر چهار محور کلیدی

سخنران این کارگاه، دکتر علی پاشا میثمی، عضو هیئت علمی گروه پزشکی اجتماعی دانشگاه، با رویکردی تحلیلی و مبتنی بر داده‌های اپیدمیولوژیک، محورهای اصلی مباحث را حول چهار مؤلفه ساختاری کلیدی سازماندهی کرد:
تأثیر گذار بر انتظارات زندگی (Life Expectancy Shift): بررسی تغییرات پارادایمیک در اهداف شغلی و شخصی نسل جدید و تعارض آن با نقش‌های سنتی خانواده.
تأثیر ساختارهای نهادی: تحلیل نقش ساختارهای آموزشی، اقتصادی و بهداشتی در افزایش سن ازدواج و چالش‌های فرزندآوری اولیه.
هژمونی فرهنگی مصرف‌گرایی: کالبدشکافی تأثیرات ارزش‌های مصرف‌گرایانه مدرن بر اولویت‌بندی‌های خانواده و هزینه-منفعت فرزندآوری.
شکاف نسلی در نگرش به خانواده: ارزیابی تفاوت فاحش در نگرش به مقوله فرزندآوری میان نسل‌های مختلف در بستر فرهنگی معاصر ایران.

دکتر میثمی تأکید کرد که مداخلات موفق، باید از سطح شعار فراتر رفته و به صورت علمی و مبتنی بر «تغییر نرم‌افزاری نگرش‌های اجتماعی» طراحی شوند، جایی که دانشگاهیان به عنوان کانون‌های تولید گفتمان، نقش محوری دارند.

نتایج عملیاتی کارگاه

در بخش پرسش و پاسخ، بحث‌های عمیقی در مورد چگونگی ترجمه این تحلیل‌های نظری به مداخلات عملیاتی در محیط‌های دانشجویی و پژوهشی شکل گرفت. شرکت‌کنندگان بر ضرورت تدوین سند راهبردی فرهنگی-اجتماعی برای مواجهه با چالش‌های جمعیتی در دانشگاه تأکید کردند.

این برنامه در راستای تعهد دانشگاه علوم پزشکی تهران به مسئولیت‌های اجتماعی و تقویت بنیان‌های خانواده ایرانی صورت پذیرفت.

  • کد خبر : 307788
زینب اربابی
تهیه کننده:

زینب اربابی

تصاویر

متن مورد نظر خود را جستجو کنید
تنظیمات پس زمینه